Sharp setkání – jaro 2016 – Tálský mlýn

Minulý víkend se konalo, letos již druhé, setkání Sharpistů. I tentokrát akce proběhla na Vysočině, jen na trochu jiném místě. Měli jsme rezervovaný salonek v hotelu Tálský Mlýn, kde i většina z nás spala. Akce se oficiálně konala v sobotu od 14 hodin do pozdních večerní, resp. brzkých nedělních hodin. Bylo super, že přijeli lidičkové, které jsem rád viděl a kteří na Sharp tvoří zajímavé věci. Mohli jste tak vidět pohromadě autory různých verzí Unikaret pro Sharp MZ-800, vyjma Michala Hučíka, kterému bohužel onemocněla žena, tak se nemohl účastnit. Držíme palce! Probralo se toho celkem dost, byť času by se našim mazlíkům dalo věnovat mnohem více a stále by se bylo o čem bavit.

Hotel_Talsky_mlyn   Sharp_jaro_2016_01

Tentokrát jsem se rozhodl udělat experiment a po vzoru některých kolegů jsem s sebou vzal rodinu. Jeli jsem tedy už v pátek k večeru a sbíral jsem nějaké ty “rodinohodiny” Mrkající veselý obličej.
V sobotu odpoledne po obědě jsem rodinu nechal svému osudu a vrhnul jsem se do víru
8-bitového dění. Všichni ostatní už byli na místě, tak jsem vpadl přímo do debaty.

Zapojil jsem projektor a připravil si svoji přednášku na téma Unikarty, jejích různých verzí, konfigurací, ovládání, funkční a zatím nefunkčních i teprve plánovaných věcí. Dalo by se říct, že debata nad Unikartami probíhala celý večer a porůznu se odskakovalo více či méně bokem na další témata, nicméně se nám dařilo vracet, takže jsem to, co jsem měl připravené, zdárně nakonec odvykládal. Mám připravenou i textovou verzi, kterou musím ještě trochu učesat a určitě ji tu zveřejním i s některými důležitými soubory, aby bylo vše pohromadě i pro ostatní.

Prví odbočka vedla k Unikartě pro MZ-700, kde Bohouš Nováček demonstroval dvě různé implementace 80-znakového režimu a s nimi spojené CP/M a BASIC. Bylo zajímavé sledovat na dvou monitorech výstup z Unikarty emulující příslušnou HW úpravu a z neupraveného MZ-700.

MZ-700_80char_neupraveny_Sharp   MZ-700_80char_Unikarta

Bohouš je proslulý svými výbuchy Sharp zdrojů, takže nezklamal ani tentokrát Mrkající veselý obličej. Dokonce se zjistilo, že má s sebou prozřetelně celý pytlík náhradních kondenzátorů do zdroje. Když jsme vyvětrali a nešťastný MZ-700 uklidili, pokračoval Bohouš demonstrací Unikarty na MZ-800, kde jsme si ukazovali japonské grafické hry a textovky pro MZ-700 využívající japonský znakový generátor. Naštěstí na MZ-800 lze character generátor předefinovat a Bohouš upravil Unicard Manager tak, aby se daly japonské hry spouštět klávesou J, která způsobí právě předefinování znaků na japonské před spuštěním hry. Hry pak vypadají naprosto úžasně (na to, že MZ-700 je počítač bez grafiky a se standardním rozlišením jen 40×25 znaků).

MZ-700_SpaceHarrier_USchars   MZ-700_SpaceHarrier_JPchars

Na statických obrázcích to asi není úplně vidět, ale když se vše hýbe, vypadá to fakt super. Zvláště pak u japonských textovek, doprovázených grafikou, je naprosto úžasné, co tvůrci dokázali z toho počítače vydolovat. Za zmínku stojí i automatický režim, kde si můžete textovku pustit jako příběh a počítač si hraje sám se sebou a vy jen koukáte Veselý obličej.

Velké překvapení, o kterém jsem fakt neměl tušení, byl připravovaný MZ-800 tracker, který demonstroval Vašek Peroutka. Začínám si myslet, a tajně doufat, že poté co Bohouš představil na Foreveru 2016 novou hru pro Sharpa Recycler, a teď budeme mít vlastní Sharpácký tracker, tak snad začnou fakt na Sharpa vznikat nějaké programy a dema.

MZ_Tracker_scr01   RECYCLER_scr04

Poměrně hodně času zabrala debata o reverzním engineeringu obvodu GDG. Jedná se o něco podobného, co znají Sinclairisté pod názvem ULA. GDG neobsahuje žádné analogové části, “jen” maskou propojených cca 16000 tranzistorů. Konkrétně jde o obvod NEC uPD65040, ve 100-pinovém SMD pouzdře, který obsahuje 4104 buněk, z nichž každá obsahuje čtveřici CMOS tranzistorů. Pavel Železo je ochotný obětovat nefunkčního Sharpa a Vašek Peroutka se pokusí nechat odleptat pouzdro čipu a mikroskopem nafotit vnitřní strukturu. Doufejme, že bude vidět dovnitř. Pak už to bude “jen” spousta práce, abychom zjistili, jak jsou tranzistory zapojené a ani to není výhra, protože zapojení tranzistorů samozřejmě tvoří logické členy. Když se dostaneme až tak daleko, bude to pecka. Výsledkem by pak mohl být přesný popis GDG ve VHDL. Vypadá to jako velmi dlouhá cesta, ale myslím, že konec není úplně v nedohlednu a rozhodně stojí za to tomu nějaký čas věnovat. Co vím, tak David Luftner a později Michal Hučík měli MZ-800 ve VHDL už nějak udělané. Michal mi poslal i svoje zdrojáky, ale upravit je pro můj hardware nebude s mými znalostmi úplně sranda.

Na přetřes přišla i replika elektroniky Quick Disku, kde Vašek Peroutka zorganizoval výrobu další várky plošných spojů, já jsem rozdistribuoval nějaké hůře sehnatelné součástky (oscilátor, konektor, odporovou síť – ještě mi nějaké zbyly, tak se přihlaste) a mezi lidmi přibude zase pár těchto vpravdě exotických periferií.

QD_Martin_repliky_desek_s-mechanikou   QD_Martin_QD_replica_in_Sharp_back

Jak vhodný doplněk k mému povídání o Unikartě Bohouš ukázal svoji sbírku Unikaret, od prvního prototypu až po finální produkt. Nechci moc říkat, že komerční, protože Bohouš Unikarty vyrábí sám a prodává v podstatě za náklady.

Obdivovani_Bohousovi_sbirky_Unikaret   Bohousova_sbirka_Unikaret

Jeden z posledních, ale neméně zajímavých bodů programu byl domeček Michala Medka na Sharp karty, který rozšiřuje 2 standardní pozice na 4, což už je mnohem zajímavější. Můžete tak mít v Sharpovi současně RAMdisk, řadič FDD, řadič QD i RS-232 interface. Jasně, že to vše je na Unikartě, ale real hardware je prostě real hardware Mrkající veselý obličej. Mikeš vše vyrobil a slepil z plastových desek a na prototyp to nevypadá vůbec špatně. Konstrukce je ověřená, zbývá namyslet postup výroby a povrchové úpravy a můžeme se těšit.

Závěrem jsem ještě Mikešovi naprogramoval ZX Uno a už to vypadalo, že nefunguje, ale nakonec se přece jen nějaký obraz ukázal a po chvíli bádání jsme se usnesli, že se asi jedná o vadný RGB PAL encoder AD724. Jsem zvědavý, jak Mikeš pokročí a zda to opravdu bylo tím PAL encoderem. Z várky 10 kousků jsem osadil 3 a všechny byly ok, ale je to Čína.

Nakonec jako obvykle fotky a poděkování. Musím poděkovat Radkovi Sukovi za organizaci a Uunkovi za focení, protože většina fotek je tentokrát jeho. Já v tom víru “akce” nějak zapomínal fotit. No a samozřejmě všem díky, že přišli. Přes léto si od akcí oddechneme, resp. teď o víkendu je Resetkání, ale zatím ještě pořád nevím, zda mi to vyjde, program už mám nějaký nabitý, a na podzim nás čeká Oldcomp párty, BYTEFEST a později můj oblíbený JHCon. No a teď už teda můžete kouknou na pár (povětšinou Uunkových) fotek:

https://goo.gl/photos/r5y96edyPHi9ek7t5

Příspěvek byl publikován v rubrice Akce, MZ-700, MZ-800, SHARP se štítky , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

7 komentářů: Sharp setkání – jaro 2016 – Tálský mlýn

  1. F6 napsal:

    Zajímala by mě ta textovka(y), japonský režim a jestli ho nějak spustím na svém STMZ800 🙂 Jinak, dík za info o trackeru.

    • Martin napsal:

      Potrebujes Unicard Manager 2.4 nebo 2.5, ktere na MZ-800 predefinuji znakovy generator na japonstinu pred pustenim MZF, pokud ho spustis pres J misto Y. Proste das CR na MZF, jako obvykla a na dotaz Y/N jestli ho spousti odpovis J. Nejsem si jist, zda jsem to zkousel na STMZ800, ale myslim, ze by to melo fungovat i tam. Je tam normalni emulaci Unikarty i Sharpa MZ-800.

  2. Pingback: Japonský Sharp MZ-1500 a rozdíly proti Sharp MZ-700 a MZ-800 | Martinův 8-bitový blog

  3. dakidski napsal:

    Where can I find the new Unicard Manager? You wrote: „Bohouš modified unicard Manager so that they can be run Japanese game press J, which causes just redefine the character of the Japanese before starting the game.“

    I have the MK3 version for Sharp MZ-800

  4. dakidski napsal:

    Oh wait, my version is MK3B. 🙂

Napsat komentář: dakidski Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *