PC Engine – zajímavá a trochu opomíjená herní konzole

Na hraní her moc nejsem, ale když jsou ty vánoce, tak tady mám další herní článek a abych vás moc neunavoval čtením, pojmu to tentokrát více obrázkově. Povíme si něco o u nás poměrně málo známé herní konzoli PC-Engine, kterou budete znát spíše pod názvem TurboGrafx-16. Dostal jsem se k ní přes Sharp X1 twin a můžu říct, že mně nadchnula. Je to pro mě jakýsi vrchol 8-bitové éry nebo spíš přelom k 16-bitové, protože grafika konzole je 16-bitová a tak byla konzole i marketingově prezentována. Ovšem CPU vychází z 8-bitové 6502 a hry vypadají skvěle. Jsou 2D, velmi barevné, pohyblivé, mňam.

PC-Engine_front_angle   PCE_gamescr_BomberMan93-ingame

PC Engine mělo na svědomí společenství firem NEC a Hudson Soft, které s ním přišly na trh v roce 1987, tedy mezi uvedeními NES a SNES. PC Engine byl prezentování jako 16-bitová konzole a původně měl soupeřit s NES, který jednoznačně převyšoval, ovšem nakonec soupeřil spíše se SNES, se kterým také celkem jednoznačně prohrál Mrkající veselý obličej. Pokrok nezastavíš. Pro mně je to ale jakýsi symbol maxima 8-bitových her (s “malým” vylepším 16-bit GPU). Hlavně se mi líbí, že na software nejsou patrné žádné tlaky do nehezky vypadajících začátků 3D, jako na ostatních 16-bitových konzolích, ale všude je poctivá spritová 2D grafika. Schválně koukněte na pár screenshotů. které jsem nasbíral na internetu nebo na stovky dalších třeba zde.

6435-ingame-1943-Kai   22507-ingame-Bonk-III-Bonks-Big-Adventure

13921-ingame-Bombermans-Panic-Bomber  22754-ingame-R-Type-Complete-CD22605-menu-Gradius-II-Gofer-no-Yabou   Street%20Fighter%202'

Není to paráda? Navíc první, co vás na konzoli zaujme je to, jak je malinká. Rozměry jsou cca 14×14×4 cm. To odnesete pohodlně kamkoli. Myslím, že je to nejmenší konzole vůbec.

PC-Engine_front_angle   PC-Engine_with_CD_IFU_parts

To co vidíte na druhém obrázku už je konzole tak, jak šla naplno rozšířit. Vlevo od konzole je CD mechanika, která se prodávala samostatně, mimo jiné i z finančních důvodů, protože na CD byly vysoké poplatky z celkové ceny prodávaného zařízení. PC Engine byla vůbec první konzole, které s CD-ROM na konzolový trh přišla a kdyby nic jiného, tak tohle prvenství jí nikdo neodpáře. Obě krabičky přibližně stejné velikosti (konzole i CD) se pak zasouvaly do interface IFU-30, který sloužil nejen na jejich propojení, ale i jako kufřík na přenášení. No není to nádherně nadesignované a vymyšlené?

PC-Engine_suitcase_front   PC-Engine_suitcase_back

Celý “kufřík” je přitom pořád velikostně srovnatelný s běžnými herními konzolemi.

Pomalu se dostáváme k herním médiím. Z CD mechaniky je patrné, že hry byly na CD. Ano byly, ale až později, v prosinci 1988, s uvedením CD mechaniky na trh. Primárně jsou hry pro PC Engine (a také TurboGrafx-16) na tzv. HuCard. Jedná se o karty velikosti standardní kreditní karty a tloušťce cca 2,4 mm na jejichž horní hraně je konektor.

HuCard_back   HuCard_front

Zajímavé bylo i standardní distribuční balení, které bylo v upravených CD krabičkách. Bylo tedy jedno, zda máte hru na HuCard nebo na CD, krabička v poličce vypadala stejně.

PCE_game_box_Gradius_title   PCE_game_box_Gradius_back

PCE_game_box_Gradius_open   PCE_game_box_Gradius_inside

Spoustu her dnes můžete koupit bez krabiček, jen samotné nebo v igelitových kapsičkách za pár Dolarů nebo spíš Yenů. Součástí HuCard je i hezký obrázek přes polovinu až 2/3 cartridge. Obvykle obsahují jen ROM o velikosti 256 kB až 1 MB s jedinou výjimkou, kterou je Street Fighter II, který má 2,5 MB (20 Mbit).

HuCard_set_1   HuCard_set_2

HuCard_set_4

Když se podíváte na balení krabiček z boční strany zjistíte, že mají různé barvy a různé nápisy. Zatímco HuCard byl v podstatě jeden typ a všechny fungují všude (vyjma pár speciálních a vzájemné nekompatibility JAP a US karet). HuCard mají obvykle na hraně barvu modrou, červenou nebo růžovou.

HuCard_set_3   HuCard_set_3a

Pro CD ROM toto již neplatí a existují v několika variantách.

PCE_boxed_games_set_1   PCE_boxed_games_set_1a

Tou základní jsou CD-ROM2. Přečtete je na všech PC Engine s CD-ROM a dokonce nejsou ani nijak rozdílné pro JAP a US trh. Obvykle mají na hraně krabičky zelenou nebo tyrkysovou barvu.

PCE_boxed_games_set_2   PCE_boxed_games_set_2a

Další inkarnací jsou tzv. Super CD-ROM2. Hry na nich potřebují pro svůj provoz více paměti a novější verzi systému (BIOS). Pokud nemáte některou z DUO konzolí, můžete svůj běžný PC Engine vylepšit inovovanou System Card 2.0 nebo lépe 3.0.

PCE_boxed_games_set_3   PCE_boxed_games_set_3a

Existuje i několik tzv. Arcade CD-ROM. Ty mají obvykle oranžovou barvu a pro jejich provoz potřebujete speciální Arcade Card. Ta je jiná pro standardní PC-Engine a jiná pro DUO verze s integrovanou CD-ROM mechanikou. Hlavním obsahem Arcade Card je rozšíření paměti, bez kterého se PC Engine Arcade hry neobejdou.

No a jsme zpět u hardwaru. NEC v roce 1991 uvedl na trh PC Engine Duo, kde byla CD ROM mechanika integrovaná. Později, v letech 1993 a 1994 uvedl ještě konzole PC Engine DUO-R a DUO-RX, které ale z pohledu uživatele nebyly nic převratného.

PC-Engine_DUO_front  PC-Engine_DUO_front_open_disk

Vlastní PC Engine se také dočkal inovací. Na konci roku 1989 NEC uvedl PC Engine CoreGrafx, který byl v černé barvě měl nahrazen televizní RF výstup klasickým kompozitním A/V výstupem. Později v roce 1991 ještě přišla na trh verze PC Engine CoreGrafx II, kde ale nebylo opět žádné zlepšení pro uživatele.

PC-Engine_CoreGrafxII_detail   PC-Engine_CoreGrafxII

NEC a Hudson technologii HE-System (jak nazývali systém PC Engine) také licncovali. Tak na svět přišel CRT monitor se zabudovanou herní konzolí PC-KD863G nebo Sharp X1 twin o kterém už jsem tady psal, a který mě vlastně k PC Engine přivedl.

Sharp_X1twin   Sharp_X1twin_detail_back   Sharp_X1twin_detail_front

Tak jako na skoro každou konzoli, existují i pro PC Engine flash cart nebo multi cart. Jednu jsem koupil a další si postavil, ale o nich až někdy příště, protože to určitě vyjde na samostatný článek.

Kdybyste si chtěli hry z PC Engine vyzkoušet, existuje několik emulátorů pro PC, ale nejvíc bych asi doporučil nějakou variantu předpřipravených distribucí Retro Pie. PC Engine hry nezabírají mnoho místa a jsou skvělé, takže je na většině najdete a užijete si spoustu zábavy. Raspberry Pi  navíc emulaci PC Engine zvládá naprosto skvěle.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazeno, SHARP, X1 se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *