První DEMO pro počítač ONDRA – ondra slideshow

ub880d naprogramoval na ideu od Solaris104 první demo pro počítač Tesla ONDRA SPO186. Samozřejmě nelze vyloučit, že někdy v minulosti nějaké demo pro Ondru existovalo, ale pokud ano, tak se nejvyšší pravděpodobností nezachovalo. Demo se jmenuje „ondra slideshow“ a Solaris104 a ub880d ho představili na setkání BYTEFEST 2014. Je naprosto skvělé, že se na Ondra scéně něco děje a vznikají nové programy. Historického softwaru je jako šafránu a tak každý podobný počin vzbuzuje nadšení. U mně tedy určitě.

screenshot_20141013_084445   screenshot_20141013_084835

Demo si samozřejmě ub880d se Solaris104 nenechali pro sebe a tak si ho můžete stáhnout.

Lze ho spustit jak na originálním počítači, tak i na emulátoru. Pro fyzický počítač je potřeba si vytvořit audio soubor, například pomocí utility TapEx, kterou si můžete stáhnout na http://emulation.free8bit.net/. Na stejné adrese lze stáhnout i velmi slibný a stále vyvíjený emulátor nejen počítače Ondra, ale i dalších českých počítačů, jako je BOB-85, Didaktik, IQ-151, Mistrum, PMD-85, PMI-80 a další. Pokud budete pouštět demo na emulátoru, nezapomeňte si zapnout zvuk.

No a kdo je nedočkavý a chtěl by všechno vidět hned, může si prohlédnout následující obrázky. Na posledním najdete i foto samotných autorů s jejich Ondry.

screenshot_20141013_084445   screenshot_20141013_084503

screenshot_20141013_084749   screenshot_20141013_084757

screenshot_20141013_084523   screenshot_20141013_084532

screenshot_20141013_084539   screenshot_20141013_084547

screenshot_20141013_084556   screenshot_20141013_084835

Příspěvek byl publikován v rubrice Československé počítače, Ondra se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

26 komentářů: První DEMO pro počítač ONDRA – ondra slideshow

  1. Solaris104 napsal:

    Jen doplním, že demo v emulátoru IOS_GUI v1.6 neběží optimálně. Třeba na mé konfiguraci PC běží rychleji než reálný Ondra a scroll textu tam také není plynulý. Ale pokračuje vývoj ještě dalších dvou emulátorů počítače Ondra :-).

  2. RomBor napsal:

    Môže mi niekto prezradiť, ako nahrajem to demo do emulátora z free8bit?
    Zvolil som platformu Ondra (ViLi ROM), otvoril som súbor s kazetou slideshow.tap.
    A teraz neviem, akým príkazom sa program nahraje a spustí. Vďaka.

    • Martin napsal:

      Ahoj, jen Enter, jinak se zadava jmeno souboru k nacteni z kazety. Kdybys chtel navod, tak je to popsane v https://www.8bity.cz/2013/prirucka-zakladni-programove-vybaveni-pro-pocitac-ondra/ na strane 8.

      • RomBor napsal:

        Ahoj. Vďaka za radu, ale opäť som nebol úspešný. 🙁
        Po otvorení kazety na čítanie, či už odošlem Enterom prázdny riadok, alebo zadám názov „slideshow“, tak sa vypíše „.KÓD 1“, resp. „slideshow .KÓD 1“, v reprduktre to nepravidelne praská, ale k samotnému nahrávaniu jednotlivých blokov nedochádza. Neviem, čo môžem robiť zle…
        Pre úplnosť, z free8bit som si stiahol balíček „IOS_GUI_140814.zip“, v ktorom spúšťam „IOS_GUI.exe“. Po spustení emulátora je v titulku „IOS_GUI v1.6 [64 bit]“.

        • Robert napsal:

          Mně Slideshow funguje bez problémů. Emulátor IOS_GUI v1.7 [32 bit], po spuštění vybírám platformu Emulace/Platforma/Ondra/Ondra (ViLi ROM). Po naběhnutí Ondry rovnou odesílám ENTER, emulátor si vyžádá soubor s nahrávkou. Po výběru slideshow.tap se začnou nahrávat jednotlivé bloky.
          Nezkoušíš omylem otevírat WAV soubor?

  3. RomBor napsal:

    Takže problém je vyriešený vďaka Solarisovi. Mal som nesprávnu ROM-ku.
    Demo je fakt pekné.

  4. Martin81 napsal:

    Posledné dva týždne som sa naplno venoval rozchodeniu alternatívneho spôsobu nahrávania SW do počítača Ondra, ktorý ponúka ViLi ROM. V manuáli je o ňom len pár slov, preto ma stálo dosť času študovania zdrojáku, emulácie kódu a hodiny testov s logickým analyzátorom. Výsledkom je nahratie tohto dema za 1:37 (wav má cca 4:20).
    Napísal som špeciálnu utilitu pre PC, ešte doriešim dizajn a pár bugov a asi o týždeň to zverejním s celým popisom princípu a všetkými skúsenosťami.
    Martin81
    P.S. Venuje sa Ondrovi nejaké fórum, mailing list alebo blog?

    • dex napsal:

      Síť na Ondrovi je standardní asynchronní sériák bez parity, 9600 bd, 2 stop bity.
      Mám vymyšlený „Ondra server“ na platformě Duinomite-mini (počítač za 20 eur), který přesně tento sériák podporuje hardwarově.
      Struktura binární reprezentace souborů na Ondrovi je známa.
      Jen jsem se ale ještě nějak nedostal k tomu, natáhnout mezi Duinomite a Ondru ty dva dráty (a napsat si pak program, který by do Ondry poslal zvolený soubor ze SD karty nebo naopak soubor vyslaný Ondrou uložil na SD kartu).

      P.S. ani ne.

      • Martin napsal:

        Dobrý nápad s DuinoMite-mini, já jsem zase přemýšlel pořešit to na Arduinu, ale spíš jsem si říkal, že si navrhnu malo desku s AVR, SD a displejem, než kombinovat 2 shieldy dohromady.

      • Martin Number1 (81) napsal:

        Ano, tie údaje sú známe. Ale až tak „štandardný“ zas nie je. Celá komunikácia je generovaná softvérovo, a tie konštanty celkom nezodpovedajú norme (sám Ondra generuje stop bit zodpovedajúce cca 6.5 bitu – teda aspoň ten môj).
        Prvým problémom je, že na čítanie dva stop bity nestačia.
        A niektoré sériové porty už ani dva stop bity neumožňujú. Ďalej treba vyriešiť bufre, pretože Ondra nestíha.
        Našiel som jediný sw na sériový port, ktorý bol schopný natlačiť súbor do Ondra. Preto som napísal vlastný, ktorý sa vie s týmito záludnosťami vysporiadať.
        P.S. A samotnou špecialitou je natlačiť hru pssst.

        • dex napsal:

          Pokud se skutečnost tolik liší od dokumentace, pak je otázka, zda mi propojení Ondry a Duinomite bude vůbec fungovat.

          Na druhou stranu nechápu, že jeden software (jaký, něco pro PC, Windows? Linux? DOS?) funguje a ostatní ne, když to všechno běhá na stejném HW sériového portu.

          • Number1 (81) napsal:

            Tak som to práve hodil do logického analyzátora a tu je výsledok nahrávania zo sériovej linky:
            – prvých 5 bajtov (hlavička) je načítaných korektne aj pri dĺžke dva stop bity (vyžadovaných je 0,120ms, čiže stačilo by 1.5 stop bitu) – tieto bajty sa ukladajú len do registrov
            – ďalšie bajty (data) vyžadujú dĺžku stop bitu 0,258ms, čiže 2.5 stop bitu (1bit=0,104ms) – tieto sa ukladajú do RAM, ktorá sa navyše premapuje miesto ROM a to zaberá viac strojových cyklov.
            Vyzerá to teda, že autorovi trocha ušlo časovanie.
            Jediný spôsob, ako to oklamať, je vložiť medzi bajty časovú pauzu, tak to robí aj ten jeden zmieňovaný program (vtedy je TxD na log. 1. – teda predlžuje stop bit). Čiže stačí vkladať časovú medzeru v dĺžke asi 0,6ms. Bohužiaľ na sériáku v PC (teda minimálne na USB2serial, na ktorom to testujem) je možná medzera len v dĺžke jedného bajtu, čo prenos zbytočne predlžuje dvojnásobne.

      • Dali2 napsal:

        Ja pevne verim, ze cez vianoce konecne dokoncim EEPROM-TAPE, modul, ktory sa pripoji na port a v seriovej EEPROM su ulozene subory tak, ako boli na paske, kratka rutinka zabezpeci „presmerovanie“ magnetaku na modul alebo nazad (aby sa dali robit aj kopie), urobil som to este vlani, len nejako nebolo cas na finalizaciu…
        btw. kam sa podeli Tvoje stranky????

    • Martin napsal:

      Paráda, jak to máš připojeno k PC?

      Určitě by šlo založit sekci na OldCompu.

  5. LadaT napsal:

    Jen chci rict, ze ten chlapec u Ondry na dolni fotce jsem ja. Typuju tak rok ’86, bylo to na nejake predvadecce v Benesove a ta fotka pak vysla nekde v Amaru. Boze, jaky jsem byl chlapec!

  6. omikron napsal:

    Napsal jsem emulátor ale nemám moc času na vývoj.

    https://code.google.com/p/jondra/

    pokud na něm chcete spoluautořít, tak mi napište.

  7. Pingback: Peg solitaire pro TESLA Ondra SPO186 | Martinův 8-bitový blog

  8. Pingback: Hra SOLITAIRE pro TESLA Ondra SPO186 | Martinův 8-bitový blog

  9. Pingback: Nová hra pro počítač TESLA Ondra SPO186 – Snake Escape | Martinův 8-bitový blog

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *